Trening Tabata na płaski brzuch i jędrne pośladki

Wiele kobiet szuka sobie dziś treningu, który pozwoli im zrzucić tkankę tłuszczową, która w pierwszej kolejności odkłada się w okolicach dolnych partii brzucha oraz pośladków. Jedną z metod treningowych zalecanych przede wszystkim osobom zapracowanym, które nie mają czasu na ślęczenie na siłowniach czy długie treningi w domu jest tzw. Tabata. Co daje Tabata i jakie ćwiczenia wykonywać, aby móc pochwalić się jędrnymi pośladkami i płaskim brzuchem?

Czym jest Tabata?

Tabata jest treningiem interwałowym o wysokiej intensywności (z ang. HIIT: High Intensity Interval Training). Za wynalazcę tej metody treningowej uznaje się profesora Izumiego Tabatę, od którego nazwiska trening ten czerpie swoją nazwę. Wykonywanie ćwiczeń w tej formie polega na gwałtownych i maksymalnych przyśpieszeniach oddzielonych krótkimi przerwami.

Jakie efekty daje Tabata?

Tak Tabata dla kobiet, jak i mężczyzn jest treningiem, który niesie w sobie wiele korzyści. Przede wszystkim swoją popularność zawdzięcza ona szybkim spadkom wagi. Przeprowadzone badania dowiodły, że w zakresie redukcji tkanki tłuszczowej trening w tej formie daje znacznie lepsze efekty aniżeli wykonywane w jednostajnym i umiarkowanym tempie ćwiczenia aerobowe. Wszystko dlatego, że przy takim wysiłku, mimo iż jest on krótki, organizm zasoby energii pobiera nawet do 24 godzin po jego zakończeniu. Nawet wtedy, kiedy śpimy czy leżymy.

Tabata spalająca tłuszcz jest więc treningiem dla każdego, kto zmaga się z oponką na brzuchu. 4-minutowy, ale za to intensywny, interwałowy trening zwiększa bowiem wydzielanie adrenaliny i noradrenaliny, a więc hormonów odpowiedzialnych za spalanie tłuszczu.

Inne korzyści płynące z treningu Tabata to podniesienie wydolności organizmu. Podczas treningu jest on hartowany i przyzwyczajony do intensywnego wysiłku. Ma więc również dobry wpływ na serce, które jest coraz silniejsze i zwiększa zdolność do przepompowywania krwi. Osoba, która wykonuje Tabatę, mniej męczy się przy codziennych czynnościach i zmniejsza ryzyko zachorowania na choroby układu krążenia. Regularny trening przekłada się również na poprawę siły i wytrzymałości. Dla osób, którym zależy na silnych nogach, odpowiednia będzie Tabata na nogi. Tabata na partie mięśni brzucha pomoże natomiast w pozbyciu się zasłaniającej mięśnie oponki.

Tabata na brzuch

Rzeźba mięśni brzucha nie jest prosta. Trudno jest również spalić oponkę. W tym celu warto wykorzystać trening Tabata. Również dlatego, że nie potrzeba do tego żadnych urządzeń, a nawet gum czy hantli.

Jednym z ćwiczeń, które pomoże w wyrzeźbieniu mięśni brzucha i pośladków jest bieg w podporze. Ćwiczenie to należy wykonać, ustawiając się jak do pompek z lekko zgiętymi łokciami, po czym wykonać 8 serii biegu w miejscu po 20 sekund każda z 10-sekundowymi przerwami. Wszystko dlatego, że trening Tabata zawsze trwa 4 minuty, podczas których wykonać należy interwały z największą możliwą intensywnością. Alternatywą, choć nieco trudniejszą są doskoki w podporze.

Trening Tabata — w domu lub na świeżym powietrzu

Plusem Tabaty jest również to, że trening ten można wykonać wszędzie. Osoby zapracowane, które mają niewiele czasu, mogą ćwiczyć w domu, w czym na pewno pomoże jakaś aplikacja. Tabata jest dziś tak popularna, że powstało wiele specjalnych treningów stworzonych z myślą o użytkownikach urządzeń mobilnych. Inni mogą oddać się treningowi na świeżym powietrzu lub siłowni, gdzie tą metodą można biegać na bieżni czy jeździć na rowerze stacjonarnym.

Wiele zapytań dotyczy też tego, jak często ćwiczyć Tabatę. Osoby początkujące mogą wykonać 2-3 treningi tygodniowo, nie doprowadzając przy tym do przetrenowania. Z czasem ich liczba może rosnąć.

admin Autor

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *